Diferències entre avisadors, detectors i inhibidors de radars

Radar_informativo_Mossos_d_Esquadra

A dia d’avui existeix un cert desconeixement sobre la funcionalitat dels avisadors, detectors i inhibidors de radar, així com de la seva legalitat, al mateix temps que ha crescut la seva demanda en aquests darrers anys. A continuació us oferim una explicació que intenta deixar clar alguns dubtes i tòpics d’aquest tipus d’aparells i que pot servir de guia (sense entrar en detalls) per a tots aquells que estiguin interessats en l’adquisició d’un “salva-multes”.

AVISADORS DE RADARS

Són dispositius GPS que ubiquen els radars en la carretera per coordenades, ja que incorporen una base de dades prèviament gravada. És a dir, no detecten res sinó que, de la mateixa manera que qualsevol dispositiu GPS localitza carrers, benzineres o hotels, aquests equips avisen mitjançant senyals acústiques i visuals que ens estem apropant a un radar fixe o un possible radar mòbil (diuen “possible” perquè en alguna ocasió hi ha hagut un vehicle patrulla, per exemple, i així resta gravat en la central de dades).

detector-y-avisador-de-radares-speed-sound-copilot-x-tro

Per lògica aquest també és un dels seus punts febles, doncs sovint generen falses alarmes: podem escoltar l’avís de “possible radar mòbil a 500 metres”, per acabar descobrint que allí no hi ha cap radar. Per contra, també pot passar que en altres situacions si que hi hagi un radar però no estigui activat a la base de dades (cosa bastant comú). S’ha de tenir una certa constància d’actualitzar els dispositius degut al canvi d’ubicació dels radars. Tot i així, hi ha marques d’avisadors que, mitjançant una quota, t’ofereixen la possibilitat de formar part d’una comunitat, amb et pots pots comunicar amb altres usuaris que tenen un avisador com el teu, en temps real, i així indicar la posició de qualsevol radar que et trobis circulant per la carretera. D’aquesta manera, si hi ha altres usuaris per la zona, aquests són avisats de la posició del radar. Amb aquest mètode s’intenta “solucionar” el fet de que molts controls mòbils, al no estar gravada la seva posició en la central de dades, el nostre avisador no ens alertaria com a tal.

Actualment la majoria de navegadors o smartphones contenen aquesta funció d’avisadors de radars. És més, molts també indiquen els punts negres, les velocitats màximes, proximitat d’escoles… cosa que els fa força interessants. Naturalment estem parlant de dispositius 100% legals.

DETECTORS DE RADAR

Són escàners de freqüències que detecten les freqüències emesses pels radars de trànsit, corresponents a unes bandes de freqüència determinades (principalment les bandes Ka i K en el nostre país). En qualsevol cas, només escanegen les bandes i no interfereixen per a res la senyal del radars de trànsit. Aquest punt és molt important, perquè és el que converteix aquests dispositius en aparells 100% legals a dia d’avui amb la legislació vigent.

En el cas dels detectors, ens trobem amb usn equips que incorporen una antena detectora (encarregada de captar el senyal), la qual pot ser que estigui incorporada en el mateix aparell o situada fora d’aquest. En aquest darrer cas , es sol instal·lar a la zona frontal del vehicle per a una millor detecció.  De fet, és aconsellable amb l’antena separada del aparell, ja que, la fiabilitat dels detectors, ve donada precisament, per el marge amb el qual, avisen al usuari de que està a punt de passar per davant d’un radar, i així tenir temps de reduir la velocitat. Això és el que marca diferencies entre els detectors de baixa, mitjana o alta gama.

Radar_Detector

Per últim, cal tenir en compte que la legislació dels detectors varia depenen de cada país, amb el que ens podem trobar en llocs on no estigui permès el seu ús. Com en tot, “feta la llei, feta la trampa”: hi ha detectors de gama alta que, al mateix temps, són indetectable per la policia (per si de cas).

HÍBRIDS

És molt comú trobar-nos amb aparells que fan les dues funcions: avisadors i detectors. És a dir, treballen via GPS i també incorporen antena detectora. És possiblement l’opció més completa, ja que, tot i que és fàcil pensar que amb la funció d’antena ja cobrim tots els radars, cal pensar que existeixen radars, com els anomenats “de trams” o similars, que, al no emetre cap senyal, no serien captats per l’antena detectora, però si per posicionament GPS. Per tant, la opció dels híbrids és la que ens cobreix pràcticament la totalitat de la detecció dels radars existents.

INHIBIDORS

Aquests dispositius inhabiliten l’acció del radar, inhibeixen el seu ús i impedeixen la sanció al confondre al radar, que no aconsegueix calcular la velocitat del pas del vehicle. Simplement, emeten una potent senyal capaç de sobreposar-se a la emesa pel propi radar de trànsit. Estan pensats sobretot per inhabilitar els anomenats de làser, que medeixen la velocitat en tan sols un segon i que per “sort”, en el nostre territori, són pràcticament inexistents. Evidenment són aparells totalment il·legals, i el seu ús pot arribar a ser altament penat segons la legislació de cada país.

Emili Juan, ELECTRIC GARATGE “Car, Audio & Technology” | Foto: La Sensació

Share it now!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>